Den enda riktigt stora nyheten som jag tittade på Copenhagen Bike Show 2016 var Varia Vision från Garmin. Det består av en liten display som du sätter fast på glasögonen. Displayen har du sedan i synfältet och du kan koppla den till en Garmin Edge GPS, för att t ex se din puls och hastighet eller en cykelradar, som varnar för bilar. Allt det här får du för den nätta summan av 4299:- för Varia Vision och 1999:- eller 2999:- för radarenheten. Dessutom så behöver du även en GPS från Garmin för att få alla funktioner. Det är väldigt mycket pengar för något som jag är tveksam till nyttan av. Så här kommer min slaktning av produkterna!
Varia Vision
Alltså tanken med den här är jättebra, att kunna ha information i synfältet, istället för att behöva titta ner på GPSen på styret. Nackdelen är dock att displayen är inte transparent, så den minskar synfältet för cyklisten. Du kan inte se bakom den och det var svårt att fälla upp den så att den kom utanför synfältet vid kritiska tillfällen. T ex om du börjar din träningsrunda inne i stadstrafik och ska ta dig ut på landsväg så behöver du inte veta vilken puls och kadens du har. Däremot är det viktigt med ett fritt synfält så att du kan se bilister som kommer körande. Du får inte ett fritt synfält med den här på glasögonen…
Problemet med den är också att du måste fokusera på displayen för att kunna se vad som står på den. När du gör så ser du ändå inte mycket av vad som händer på vägen, det går inte att fokusera på två saker samtidigt. Det här kan bli extra svårt för mig att hantera, då jag knappt kan prata med någon med text på tröjan utan att min blick ska fastnar på texten. Jag hade troligen hela tiden tittat på min displayen för min hastighet eller min puls och därmed helt missat hålet i vägen.
Varia Cykelradar
Den här prylen försöker de sälja med argument kring säkerhet och att den ska höja säkerheten för cyklister. Genom att du som cyklist ska ha det lättare att upptäcka när bilister kommer bakifrån.
Här är ett citat från Garmins hemsida om produkten:
Hotet är verkligt. Det är därför som lite extra hjälp med att få veta vad som kommer smygande bakifrån är ett viktigt genombrott.
De skriver även på hemsidan att den vanligaste orsaken till cykelolyckor är att bli påkörd bakifrån. Jag är osäker på att det stämmer, vad jag minns så är det snarare högersvängande fordon som klämmer cyklisten som är det största problemet. Garmin har heller inte uppgett någon referens, så jag har svårt att kolla upp om det verkligen stämmer. Eller om de bara skriver så för att argumentera för sina produkt.
Hela konceptet med cykelradarn påminner om Volvo Life Paint, där ansvaret för trafiksäkerheten förskjuts till cyklisten. Det är cyklisten som ska klä sig i varselkläder eller skaffa sig dyr varningsutrustning. För att täcka upp bilisternas tillkortakommande, att de inte klarar av att hålla avstånd till cyklister (eller så skiter de bara i det?). Jag har även svårt att förstå hur en bilist med 1500 kg plåt kan komma smygandes bakifrån, den enda gången som bilister överraskar mig är när de håller för lite avstånd. Jag hör dem, men blir överraskad när de passerar alldeles för nära. Det är inget som en radar kan lösa, som cyklist kommer du troligen ändå inte ha tillräckligt med tid för att vika undan om en bilist försöker träffa dig eller så har du inget utrymme att väja undan.
Jag misstänker även att det här systemet kommer skapa en uttröttning, den kommer varna så ofta att du till slut stänger av och inte reagerar på varningen. Om jag t ex cyklar på trafikerade vägar så passeras jag av jättemånga bilister på en dag. Av alla dessa bilister som passerar är det endast någon eller några enstaka bilister som jag upplever kör för nära eller passerar i alldeles för hög hastighet. Den stora majoriteten är bra förare, de ger en utrymme och visar respekt. Med en sån här radar så kommer den ge någon typ av information/varning för varje bilist som passerar. Även om den ger olika varningar beroende på hur nära bilen kommer passerar så tror jag det blir väldigt tröttande med den här informationen till mig som cyklist.
Det kommer snarare irritera mig, speciellt eftersom det är inte jag som cyklist som är problemet och orsakar faran. Det är de bilister som inte kan sköta sig, inte släpper på gasen och ger oss cyklister utrymme. Det är till dem Garmin borde sälja säkerhetsutrustningen!
De borde istället ta fram (dyra) apparater som tvingar bilisterna att inte köra fortare än hastighetsbegränsningen och hålla avståndet till cyklister. Som varnar bilister när de närmar sig en cyklist så att de ger dem utrymme och passerar utan fara för olyckor. Med dagens uppkopplade samhälle borde den även kopplas upp mot internet och ta hem information om t ex väderförhållanden, trafikmängd, och olycksdrabbade vägar för att ytterligare kunna anpassa maxhastigheten efter vägens förhållanden. Det hade underlätta för bilisterna att framföra sina fordon med mindre fara för oss som inte sitter i en skyddande plåtbur.
För jag vägrar köpa prylar för flera tusen, bara för att jag ska varnas för bilister som inte borda ha körkort!