Plato lackar ur… cykelvägar

Postad 17 juli 2013

Nu sitter jag på Piteås bibliotek och läser lite nyheter på nätet för att hålla koll på vad som händer i världen. Då hittade jag en artikel om att cyklister i Helsingborg inte följer trafikreglerna samt något luddigt om att för cyklisterna så ses cyklandet som att man går, fast på två hjul. Därmed anser man att det inte är viktigt att följa trafikregler som cyklist.

Artiklarna hittar ni här:

http://hd.se/helsingborg/2013/07/16/det-ar-cyklandet-det-ar-fel-pa/

http://hd.se/helsingborg/2013/07/17/manga-cyklister-bryter-mot-lagen/

Så gott som alltid när man diskuterar cykling med billister kommer den här diskussionen upp, varför följer inte cyklister trafikreglerna,? Varför cyklar de mot rött? Varför cyklar de inte på cykelbanorna med mera. Enligt dessa två artiklar så skulle det bero på att ”cyklisten uppfattar sig själv som en gående på hjul” eller att det är så pass liten risk att man får böter som cyklist.

Jag tror inte det är därför cyklister bryter så många regler, för om man tittar på Köpenhamn så cyklar de inte mot rött där, de står snällt och väntar på att de ska bli grönt och trafikreglerna följs. cyklisterna ger tecken när de svänger eller stannar och är minst lika laglydiga som billisterna.

Snarare beror det här på att infrastrukturen inte är anpassad efter cykling utan anpassad efter bilismen. Ett jättebra exempel upplevde jag nu i förmiddags när jag cyklade in till Piteå, de sista 4km så är det en cykelväg som går längs med infartsleden. Vilket man som cyklist ska använda sig av, annars riskerar man böter. Därför valde jag att följa den tillsammans med två andra cyklister från Ungern som jag träffade igår kväll där jag övernattade. Den här cykelvägen var förvånansvärt bra, för den hade tydliga skyltar för vart man skulle cykla för att komma till Piteå.

Dock var problemet att när bilvägen var rak och fin utan backar gick cykelvägen istället igenom villaområden och korsade flera vägar inklusive huvudvägen med en tunnel. Alltså var den både längre, hade fler backar och skarpa kurvor som gjorde att man var tvungen att bromsa. Då den gick igenom villaområden så riskerade man även att krocka med barn som springer ut och det tvingade oss att hålla en mycket lägre hastighet än vad jag normalt cyklar. Det här är en helt normal standard för cykelvägar, vilka oftast är krokiga, backiga och kräver många inbromsningar. Jämfört med bilvägen som är rak, jämn och inte kräver en massa inbromsningar. Det är även för det mesta väldigt dåligt skyltade med ingen eller bristfällig information över vart de leder.

Därför undviker jag för det mesta cykelvägar, eftersom de helt enkelt inte är anpassade efter cykling utifrån ett transportbehov utan något som trafikplanerarna snarare tror att man utför på söndagen istället för den trevliga söndagspromenaden med familjen så cyklar man i ett lugnt tempo för att njuta av naturen. Inte så som de flesta använder cykeln, ett effektivt och miljövänligt sätt att ta transportera sig från A till B.

När det gäller att cykla mot rött beror det på att trafikljusen inte är anpassade efter cyklisternas tempo, t ex Nobelvägen i Malmö måste jag stanna vid alla stoppljus längs med hela vägen även om jag cyklar relativt snabbt, de är helt enkelt anpassade för billisterna. Det gör att det krävs ännu mer energi för att komma fram beroende på alla inbromsningar och accelereringar, därför cyklar jag mot rött på den vägen när jag upplever att jag kan göra det utan att störa biltrafiken. Hade de istället anpassat trafikljusen efter cyklisternas tempo skulle jag inte cyklat mot rött. De alternativa vägarna längs med Nobelvägen är istället krokiga, kräver många inbromsningar och är dessutom längre.

Här är en film som jag länkat till innan men det skadar inte att lägga upp den igen. Den förklarar det här väldigt bra och en massa annat bra om cykling…. Är ni en stressad bilist så kan ni bara titta på första minuten och sen hoppa fram till 09:17 där Mikael Colville-Andersen pratar om trafikregler och cykling.
Den här är också värd att titta på om användandet av cykelhjälm…

Här är några exempel på dåliga cykelvägar

IMG_1830

Cykelväg som är så dåligt gjord så att det var stora gropar i den. Var ganska jobbigt att cykla på grund av dem. Gropparna var upp emot 10cm djupa.
Bilvägen intill var i perfekt skick.

IMG_1370

Klassiker, med vägbommar så att man knappt kommer igen med en cykel. Med väldigt täta mellanrum måste man bromsa ner till krypfart för att kunna ta sig igenom. Vilket gör att det krävs mycket mer energi än om det åtminstone varit lite mer utrymme mellan dem.

IMG_1363

En annan fin cykelväg… jag valde att cykla på huvudleden istället här som går till vänster om cykelvägen bakom träden.

Det här inlägget postades i Cykling, Nordkap 2013, Plato lackar ur, Resor, Stadsplanering, Trafikmaktordningen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *