Nu har jag fått ett e-mail från en av mina läsare, troligen efter att läsare läst mitt förra inlägg om Cyklisthatet. Då e-mailet är kort och utan olämpligt språk låter jag er ta del av Stefans mail med goda råd i sin helhet. (Stefan heter givetvis något annat i verkligheten)
”det vore önskvärt om ni lärde ut trafikregler för cyklister, det skulle rädda liv. tex att bilister inte behöver lämna företräde vid övergångsställe om man cyklar, nu cyklar dom rätt ut och tror att bilar ska stanna, man ska gå av och gå över för att njuta av detta privilegie, att man ska pinga om man närmar sig gående bakifrån på gång/cykelbana. mm mm det borde ni jobba med, i danmark holland etc vet alla detta, men inte i dumsverige”
Stefan anser alltså att liv hade räddats, om bara cyklister hade följt trafikregler och då i synnerhet om de lämnat företräde vid övergångsställen och plingat på gående.
Jag är inte riktigt överens med Stefan om att bättre regelefterlevnad bland cyklister är bästa metoden för att rädda liv. Tyvärr har jag inte hittat någon studie som tittat på om det finns ett samband och hur det ser ut mellan regelefterlevnad och olyckor bland cyklister.
Däremot kan vi rent teoretiskt förutsätta att alla olyckor där cyklister dör, vid en krock med motorfordon, inte skulle ha skett om cyklister följt trafikreglerna. Vilket är en grov förenkling till fördel för Stefans resonemang, då det t ex inte tar hänsyn till att många dödsolyckor beror på högersvängande lastbilar där cyklisten följer trafikreglerna och inte cyklar mot rött. Dessa olyckor kommer överhuvudtaget inte påverkas av huruvida cyklister följer trafikreglerna, då dessa cyklister redan följer reglerna. Vill ni läsa mer om olyckor med högersvängande lastbilar så finns det en artikel här.
Hur många cyklister dör då i trafiken varje år? I VTI rapport 801 anges att ca 30 cyklister dog per år under 2000-talet. Jag förutsätter även att Stefan avser olyckor som sker mellan cyklister och motorfordon. För övergångsställen finns till för att minska risken att bli överkörd av bilister när oskyddade trafikanter korsar en väg. Huruvida en cyklist cyklar eller leder över cykeln på ett övergångsställ kan inte påverka antalet singelolyckor.
Alltså är det endast dödsolyckor som beror på kollisioner med motorfordon som kan påverkas av Stefans förslag. Det innebär att 69%(VTI rapport 801) av dessa 30 dödsfall skulle som mest kunna undvikas om alla cykelolyckor beror på att cyklister inte följer trafikreglerna. Så med lite tur och vind i ryggen kan Stefans förslag rädda maximalt 21 liv per år.
I jämförelse med dessa maximalt 21 liv, kan vi titta på hur många liv som skulle räddas om bilisterna inte körde för fort. NTF visar på att ca 100 personer per år dör på grund av hastighetsöverträdelser. Alltså om vi istället hade lagt resurserna på att få bilister att inte köra för fort, då hade vi garanterat sparat långt fler liv än vad cyklisters regelefterlevnad teoretiskt kan uppnå.
Så tyvärr Stefan, jag tänker inte föra någon kampanj för att specifikt cyklister ska följa trafikregler. Istället rekommenderar jag dig, och alla andra läsare, att titta på följande film om trafiksäkerhet från Nya Zeeland. För människor gör misstag, och vi medtrafikanter måste anpassa hastigheten och körstilen så att det finns utrymme för andra att göra misstag. Oavsett om man sitter på en cykel eller i en bil.
Om en cyklist måste passera en väg på ett övergångställe, så visar det på dålig planering av trafikverket eller kommunen. Cykelbanor skall självklart vara planskilda från biltrafik. Om inte bör den nya skyltningen användas.