Postad 29 augusti 2013
Hej,
Nu har jag varit hemma ett litet tag och behöver spy ur mig lite över en sak som irriterat mig väldigt länge.
På Lundavägen där jag bor finns en cykelaffär som har ett bra sortiment med både cyklar och cykelkläder. Vilket borde vara perfekt för mig, som lägger en del pengar på mina två cyklar. Dock väljer jag att inte handla av butiken, istället cyklar jag antigen till Lund eller till andra sidan av centrala Malmö när jag behöver något till min cykel. Det beror inte på att de skulle ha dålig service, höga priser eller vara otrevliga.
Utan det hela förklaras med den här bilden på butiken:
Som ni ser på bilden har de en väl tilltagen parkeringsplats, totalt 14st platser till butiken. Däremot saknas det cykelställ, vilket jag tycker är aningen konstigt. För om man har en cykelaffär borde det inte vara logiskt att det är cyklister som besöker den. För om man inte är cyklist eller vill bli cyklist, varför skulle man då besöka en cykelaffär? Cyklister cyklar, det innebär att när de besöker en butik behöver de parkera sin cykel. Besöker man Bikepro måste man då krångla sig mellan bilarna för att luta cykeln mot väggen, vilket är bökigt och man är osäker på om de uppskattar att man ställer cykeln där.
Det verkar som om butiken har en Amerikansk approach till cykling, där cykling är något man utför genom att lasta in cykeln i bilen och köra iväg till någon fin väg som man cyklar på. För att sedan lasta in cykeln i bilen och köra hem. Cykeln är endast en leksak eller motionsredskap som används på sin fritid.
Alltså använder man inte cykeln när man ska utföra ärende i staden, då är det bilen som gäller. Då behövs inte heller några parkeringsplatser för cyklar.
I tisdags var jag inne i butiken eftersom jag hade råkat knäcka min växelförare och behövde en ny omgående. De andra två butikerna jag besökte hade inte någon och därför var jag tvungen att göra ett besök hos Bikepro. Väl där så pratade jag lite med en i personalen och berättade att jag undviker att handla hos dem eftersom de inte har något cykelställ. Han höll med mig om problemet och sa att de hade tagit upp det med chefen, men han hade inte lyssnat på det.
Fast de har ett cykelställ berättade han, det står till höger om huset, bakom buskarna… på den första bilden kan man se buskarna längst ner i bilden. Bakom dessa buskar finns cykelstället undanskymt utan någon skyltning att här finns ett cykelställ. Det känns heller inte som en offentlig cykelparkering, utan snarare en plats där personalen ställer sina cyklar.
Alltså har de en cykelaffär där de har 14st bilparkeringar som ligger så nära entrén som det bara är möjligt. Samtidigt har de några enstaka cykelparkeringar som ligger bakom huset, bakom en buske så långt ifrån entrén som det är möjligt.
Samtidigt som chefen inte vill använda 1st av 14st bilparkeringar till cykelparkeringar.
Det här påminner om Stockholm stads lånecyklar, där en fördubbling av lånecyklarna stoppades. Trots att både cyklar och lånestationer var införskaffade. Eftersom 3 promille av Stockholm stads parkeringsplatser hade tagits i anspråk av de nya cyklarna om de placerats ut.
Trafikmaktordningen blir här väldigt tydlig för mig som cyklar, infrastruktur för cyklister är något bra som politiker och samhället förespråkar. Men så fort det kommer i konflikt med billisternas utrymme är det cyklisterna som får stryka på foten och anpassa sig efter billisternas krav.
Därför undviker jag att handla på Bikepro och cyklar istället till Lund eller andra sidan Malmö för att köpa delar jag behöver till min cykel.
Vilket jag även tycker ni som läser min blogg ska göra. Det finns fler cykelbutiker som är duktiga och har ett bra sortiment som man kan stödja.
Vill man läsa mer om trafikmaktordningen har Planka.nu skrivit om det här. Det finns även en intressant bok från Planka.nu, du kan beställa här.
Det går även att ladda ner den som ljudbok här.
Edit 2013-09-11: Nu är cykelparkeringsfrågan löst, alltså har bojkotten upphört! För mer information läs här.