Vägarbetet på Lundavägen: VA SYD svarar

För några dagar sedan svarade VA SYD på mitt blogginlägg om vem som tvingar cyklister att bryta mot trafikregler. Är ni nyfikna på VA SYDs svar så bifogar jag en pdf med svaret, mail från VA SYD ang arbete på Lundavägen 2013-11-26.

Mina kommentarer på mailet

Det visade sig att det fanns en ansökan som blev godkänd av Gatukontoret, så troligen har den som svarade på min felanmälan från Gatukontoret missat den. I mailet kommenterar VA SYD främst bilderna som jag har med i blogginlägget. Därför kommer här bilderna igen och min syn på det hela.

Bild nr2, Smedjekullsgatan

Smedjekullsgatan, Malmö

Mycket riktigt så som VA SYD påpekar så kan man inte se någon skylt, vilket beror på att VA SYD inte hade satt upp någon skylt. Däremot hade de satt upp en skylt som ledde cyklisterna från Lundavägens cykelbana till Smedjekullsgatan. Hur AV SYD därefter tänkte att cyklisterna skulle handla förstår jag inte, då skyltningen som leder cyklisterna rätt inte existerar här. Vilket kanske borde existera, om man nu leder cyklister runt gatuarbete över en annan gata, så att de som inte har lokalkännedom kan få hjälp att hitta rätt väg tillbaka till cykelvägen.

Dock oavsett vad man valt att göra när man kom till Smedjekullsgatan hade det blivit fel. Antigen fick man cykla på trottoaren eller så cyklar man mot enkelriktat på vägen.

Hur VA SYD resonerar i den här frågan kan jag tyvärr inte tyda i det svar jag fått från dem.

Bild nr3, Vägarbete på Lundavägen

Ej avslutat vägarbete

Här är både jag och VA SYD överens om att grävningen inte är helt återställd. Dock måste jag be om ursäkt för att jag är lite otydlig i mitt förra blogginlägg. Den här bilden avser alltså samma grävarbete som jag pratat om i hela inlägget. Alltså är bilden tagen på VA SYDs grävarbete som ännu inte återställts efter nästan tre veckor. Jag väntar med spänning på när de ska återställa vägen!

En liten fundering man också kan göra är hur det hade sett ut om hålet istället hade varit mitt i vägen där bilarna kör? Hade VA SYD då lämnat vägarbetet i tre veckor utan att asfaltera igen hålet? Hade de då hanterat skyltningen kring vägarbete på samma sätt och spärrat av hela vägen för att sedan dirigera bilisterna mot enkelriktat?

Tidigare inlägg om det här grävarbetet:

Vem tvingar cyklister att bryta mot trafikregler?

Cyklister följer inte trafikreglerna!

Relaterade inlägg:

Jag är nog en gnällig cyklist! – om hinder på cykelvägar.

Funderingar om cykelolyckor, infrastruktur och vägarbeten

 

Det här inlägget postades i Stadsplanering, Trafikmaktordningen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *