Nu har jag slutligen lyckats få svar på bakgrunden till varför 2+1-vägen mellan Norrköping och Katrineholm har cykelledsskyltar, trots att Trafikverket avråder från att cykla på dessa vägar. Då Trafikverket anser det är livsfarligt att cykla på dessa vägar.
För de som inte har följt det här och läst tidigare inlägg så kan man läsa hela den här historien här: inlägg ett, inlägg två, inlägg tre.
Vad säger Trafikverket
Här kan man läsa hela Trafikverkets svar, orkar man inte läsa hela svaret så kommer här en sammanfattning:
2002 sattes skyltarna upp av Vägverket(numera Trafikverket, bytte namn i mars 2010), då var vägen inte en 2+1-väg. När vägen sedan byggdes om till 2+1 väg under 2012 valde de att inte ta bort skyltarna eller bygga någon infrastruktur för cyklister på sträckan. Eftersom det inte fanns några pengar avsatt för cykelinfrastruktur och det var enligt Trafikverket inte samhällsekonomiskt försvarbart att bygga en cykelväg intill vägen på de 2,5 kilometerna som det rör sig om.
Hur ser jag på svaret
Jag fick det här svaret av Trafikverket för några dagar sedan och även om jag hade mina misstankar att det hade gått till så här när skyltarna hamnade där. Så blir jag ändå matt av det här, jag har fått fundera ett par dagar på hur jag ska skriva om det här… för jag ville vara konstruktiv och inte bara skriva hur dåligt Trafikverket hanterar situationen, fast det har jag inte lyckats så bra med.
Är Trafikverket allergiska mot cyklister?
Kontentan av Trafikverkets handlande är att de anser det är viktigare med bilisternas säkerhet än cyklisterna. Det är jättebra att de har höjt säkerheten på vägen, så att bilisterna kan köra fortare utan att riskera köra ihjäl sig själva eller andra bilister. Fast man gör det samtidigt med effekten att säkerheten kraftigt försämras för cyklister. Det gör man även ifall Vägverket återkommande gånger blivit kritiserade av regeringen för att de misslyckats med att förbättra infrastrukturen för cyklister, trots att de har blivit ålagda att göra så av regeringen.
Vägverket tog fram en cykelstrategi i maj 2000, cykelstrategin skulle utgöra underlag för infrastruktursatsning med målet att göra cyklingen säkrare. Regeringen påpekade 2005 att dessa åtgärder inte hade genomförts i tillräckligt stor omfattning, efter det har Vägverket inte förbättrat sig och 2010 fick åter igen i uppdrag att ta fram en strategi och handlingsplan för ökad cykling.
Det verkar som om det är hopplöst att få Trafikverket att prioritera cyklister och förbättra trafiksituationen cyklister. Vill man läsa mer om hur Trafikverket/Vägverket inte sköter sitt uppdrag kan man även läsa en rapport som kom ut i dagarna skriven av Krister Spolander.
Jag skulle kunna skriva mycket mer om det här, analysera Trafikverkets ordval, deras roll i samhällsutvecklingen, deras handlande och så vidare… men just nu orkar jag inte det, jag blir bara helt stum över hur ignoranta Trafikverket är.
Så jag avslutar med en fin liten låt av Svensk Pop… Cykla Runt! För att inte avsluta det här inlägget alldeles för negativt.
Nu bor jag i Stockholms innerstad men det händer ofta att jag cyklar ut flera mil. Dock har jag aldrig kommit så långt att jag hamnat på en 2+1 väg.
Om jag bodde ”ute på landet” skulle jag bli vansinnig om min personliga frihet på cykel inskränks genom kilometerlånga 2+1 vägar där jag inte längre kan ta mig fram med cykel.
Det är minst sagt vidrigt av TK att bara planera för motordriven trafik!
Pingback: Samtidigt på cykelvägen del 2 | Cyklistbloggen
Samma sak – eventuellt minus skyltarna – har hänt med Vaxholmsvägen, som pekas ut som cykelled av åtminstone Cykelkartan. Österåkers kommun är helt avskuren västerut med två 90km/h-vägar och en ounderhållen grusväg som blockerats med betongväggar. Och de har rapporter från 2013 (nära fem år sedan) om att det är så det står till. Kommunens egen cykelkarta pekar ut vägen in i betongväggarna som om den vore brukbar.